2017. november 27., hétfő

Trambulin, azaz az örömteli mozgás




Ki ne találkozott volna még olyan gyerekkel, aki szeret ugrálni. A gyerekek ösztönösen szeretnek ugrálni.  Családi házak kertjeiben, különböző közösségi rendezvényeken gyakran találkozunk a gumiasztallal, vagy ismertebb nevén a trambulinnal. A gyerekek, de valljuk be őszintén, még mi felnőttek is szívesen ugrándozunk ezekben a szerkezetekben. Nem véletlenül, hiszen az ugrálás, az a pillanatnyi elemelkedés és repülés, olyan felszabadító érzés, minden bizonnyal még boldogsághormont is termel. 

A trambulin számos pozitív jó tulajdonsággal bír: fejleszti az egyensúlyérzéket és a koordinációs képességet, sőt a fizikai állóképesség növelésében is szerepet vállal. A talp izmait erősítve még a lúdtalpra is jótékony hatása van.

Miközben ugrálunk, az egyensúlyunk megtartása érdekében testünk jobb és bal oldalának egyformán, egyenletesen kell mozognia. Ilyen összehangolt mozgásra kevés más aktivitás kényszerít minket. Ezt az összehangolt munkát az agyunk irányítja, mindkét agyfélteke igénybevételével. 

A trambulin rendszeres használata több egészségügyi előnnyel is jár:

  • ·         több oxigént juttat a szövetekbe
  • ·         segít leküzdeni a depressziót
  • ·         segít normalizálni a vérnyomást
  • ·         segít kardiovaszkuláris betegségek megakadályozásában
  • ·         növeli a vörös csontvelő tevékenységét a vörös vérsejt-cellák termelésében
  • ·         megemelkedett koleszterint és triglicerid szinteket csökkenti
  • ·         serkenti az anyagcserét
  • ·         felélénkíti a mirigyszerű rendszert, különösen a pajzsmirigyet, hogy növelje a termelését
  • ·         javítja a test koordinációját
  • ·         fokozza az izomrostok feszességét
  • ·         megszabadít a nyákos lerakodásoktól
  • ·         csökkenti a fejfájást, és más fájdalmat, amit a mozgás hiánya okoz
  • ·         segíti az emésztést és kiküszöböli a székrekedést
  • ·         segíti az ellazulást és a kiegyensúlyozott alvást
  • ·         erősíti a szellemi frissességet tanulóknál, előadásra, vizsgára készülőknek
  • ·         a nőknek enyhíti a fáradtságot és menstruációs kényelmetlenséget
  • ·         minimalizálja a hideg testrészeket (kezek, lábak), az allergiát, az emésztési zavarokat, és a hasi problémákat.
  • ·         lassítja az öregedést.
 

Azonban a traumatológusok sokszor figyelmeztetnek, hogy a trambulinnak komoly veszélyei is vannak, könnyen előfordulhat, hogy a vidám játék a kórházban ér véget. Nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy a kisgyerekek csontjai még nem olyan erősek, hogy ellenálljanak a sokszor ismétlődő nyomásnak, mely ugrálás közben éri őket. A szakemberek 6 éves kor alatt éppen ezért nem ajánlják a trambulin használatát. Addigra már kellőképpen megerősödnek a csontok ahhoz a fajta ugráláshoz, amit a trambulin nyújt a gyerekeknek.

A legfontosabb, hogy körültekintően, jól megfontoltan kell kiválasztanunk a megvásárolni kívánt terméket. Ha megtaláltuk a számunkra legmegfelelőbb trambulint, az összeállításnál is alapos odafigyeléssel kell eljárnunk. A technikai alapfeltételek biztosítása mellett (megfelelő rögzítés, vízszintes felület, stb.) több speciális szempontra is gondolnunk kell. Bár az oldalháló illetve a rugózatot fedő-védő szőnyeg fokozza az eszköz biztonságát, azonban még így is sokféle sérülést okozhat a nem elég gondos használat.

Az első veszély a legsúlyosabb: a trambulinról való leesés kifejezetten komoly, akár katasztrofális sérülésekhez vezethet.
A statisztikai adatok szerint a legtöbb baleset kar és lábsérülés, és sajnos nem ritka közöttük a törés sem. A fej és nyaksérülések aránya is sajnos viszonylag magas, 12-15 % körül van. Ezek a legkomolyabb sérülések, tegyünk meg mindent az elkerülésük érdekében.

A trambulinon való ugrálás nemcsak szórakozás, hanem komoly sport, világszerte óriási népszerűségnek örvend, és 2000. óta olimpiai sportág is.
Manapság a trambulinozás olyannyira népszerű elfoglaltság lett, hogy már hazánkban is nyíltak trambulin parkok, ahol akár több ezer négyzetméter területen találunk különféle ugróasztalokat. Ilyen park például a CYBERJUMP, ami egy olyan szabadidős központ, ahol minden korosztály remek kikapcsolódást talál magának. 

Tapasztalatból tudom, hogy egy órányi játszadozás annyira lefárasztja az embert, hogy talán nem is gondolnánk. És nem csak a combokra és a vádlira van jótékony hatással a trambulinon ugrálás, hanem a hasizmokat is alaposan igénybe veszi. 

Az ugrálás azonban nemcsak szórakozás, hanem napjainkban egy igen népszerű fitnesz őrület, amivel Fanatic jump néven találkozhatunk.
A Fanatic jump kitalálója egy magyar hölgy, aki egy külföldi továbbképzésen találkozott az eszközzel, ráadásul otthonában a gyermekeivel is ugrált óriástrambulinon. Ezek után látta meg ebben a fantáziát. Ezeken az edzéseken a kicsik ösztönösen hajtják végre a gyakorlatokat, hiszen alapvetően szeretnek ugrálni, fizikailag jól terhelhetők, és a módszer játékossága miatt könnyedén vehetők rá a mozgásra. A felnőttek, egy kicsit visszatérhetnek a gyerekkorukba, mindenki felszabadul az óra alatt és mosolygósan megy haza. Egy közös program lehet szülő és gyermek között. 

Összességében tehát mindegy, hogy szórakozásból, kedvtelésből vagy valamilyen határozott célból ugrálunk, mindenképpen csak pozitív hatással leszünk szervezetünkre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése